۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
زندگی در آلمان

آلمان یک کشوری مدرن است که در قلب اروپا واقع شده است. این کشور با 9 همسایه در مرز های خود، در بین کشور های اروپایی بیشترین تعداد همسایگان را دارد. همچنین آلمان به عنوان پرجمعیت ترین کشور در اتحادیه اروپا شناخته می شود.

سرزمینی با اقلیم متنوع

آلمان مکانی عالی برای زندگی است. این کشور دارای جاذبه های بسیاری برای گردشگران می باشد که می‏توان به شهرهایی مانند برلین، هامبورگ و مونیخ و همچنین چشم انداز پویا و زنده این کشور از دریای شمال تا کوه های آلپ اشاره کرد.آلمان دارای مساحتی در حدود 358000 کیلومتر مربع می باشد و چهارمین کشور بزرگ در اتحادیه اروپا پس از فرانسه، اسپانیا و سوئد است. این کشور در میان دریای شمال و بالتیک از شمال و کوه های آلپ در جنوب قرار گرفته است.

آلمان یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان را دارد. بر اساس شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد در سال 2021، آلمان در بین 191 کشور در رتبه نهم قرار گرفت. این کشور با بیش از 83 میلیون نفر، پرجمعیت ترین کشور اتحادیه اروپا و یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان است. حدود 77 درصد از جمعیت آلمان در شهر های پرجمعیت ساکن هستند و حدود 30 درصد از جمعیت در 80 شهر بزرگ با بیش از 100.000 نفر زندگی می کنند. برلین پایتخت و کلانشهر آلمان با 3.8 میلیون نفر جمعیت است و سومین شهر محبوب توریستی در اروپا بعد از لندن و پاریس می باشد.

ایجاد شرایط مساوی برای زندگی

دولت فدرال متعهد به ارائه شرایط زندگی خوب برای مردم از همه ملیت ها در سراسر کشور، از شهرها تا روستاها است. از زمان اتحاد مجدد آلمان در سال 1990، شکاف بین آلمان شرقی و غربی کاهش یافته است و شرایط زندگی روز به روز یکسان تر می‌شود. در این راستا برای ادامه روند انسجام اجتماعی و همچنین برای نشان دادن ارتباط نزدیک بین وحدت آلمان و دموکراسی در اروپا، نهادی با عنوان "مرکز آینده برای تحول اروپا و اتحاد آلمان" راه اندازی شده است.

انتقال جمعیتی آلمان از مناطق روستایی و مناطقی که مشاغل با درآمد خوب در آنجا کم است، کاملا آشکار است و باعث شده تا نرخ مهاجرت شهری بالاتر از حد متوسط باشد. دولت فدرال در قالب بسته‌های حمایتی و با هدف افزایش اشتغال و ایجاد زیرساخت‌ در مناطق آسیب‌دیده، اقداماتی را در دست اجرا دارد.

کیفیت بالای زندگی در شهرها و حومه

دیجیتالی شدن، انتقال انرژی و شیوه های جدید حمل و نقل باعث ایجاد تغییرات گسترده ای در نحوه زندگی مردم شده است. همچنین فرصت های جدیدی برای ایجاد تعادل بین خانواده و شغل ایجاد شده است. آلمان در حال سرمایه گذاری در ایجاد استانداردهای مدرن در صنعت حمل و نقل است تا به صورت جامع، شبکه ای، مقرون به صرفه، سازگار با محیط زیست و مناسب برای استفاده روزانه اجرایی شود. همچنین این کشور در حال تأمین مالی در حوزه های تلفن همراه و پهنای باند پرسرعت، گسترش انرژی های تجدید پذیر و نوسازی خدمات سلامتی می باشد.

مناطق حومه ای در شهر ها نیز مکانی جذاب برای زندگی، کار و استراحت است. کمتر از نیمی از تولید اقتصادی آلمان در مناطق روستایی انجام می شود. با این وجود، شهرها به لطف فرصت های شغلی فراوان و تنوع فعالیت های فرهنگی و امکانات تفریحی، افراد زیادی را به خود جذب می کنند. اکثر شهرهای آلمان دارای فضای سبز فراوانی مانند پارک ها و جنگل ها هستند. دولت در تلاش است تا برای مردم ساکن در شهر ها و یا روستاها اطمینان حاصل کند که آنان در هر کجای این کشور که زندگی کنند از امکانات قابل قبولی برخوردار خواهند بود.

تغذیه سالم

تمایل مردم برای زندگی در کلان شهر ها باعث شده است که نیاز های جدیدی در زمینه تامین خوراک و تغذیه ایجاد شود. در سال 2021، مصرف کنندگان آلمانی 15.87 میلیارد یورو برای محصولات غذایی و نوشیدنی های ارگانیک هزینه کردند. بیش از 35000 مزرعه ارگانیک در آلمان وجود دارد که از هر هشت کسب و کار در این دسته، یکی از آنها مربوط به این مزارع می باشد. این مزارع 10.8 درصد از کل زمین های کشاورزی را شامل می‏شوند. حدود 8 میلیون نفر در آلمان گیاهخوار (وجترین) هستند و حدود 1.6 میلیون نفر اعلام کرده اند که وگان[1] هستند. با این وجود، تقاضا برای غذاهای لذیذ همچنان وجود دارد، به طوری که 327 رستوران در آلمان دارای یک یا چند ستاره میشلن[2] در راهنمای میشلن 2022 هستند و این تعداد در حال افزایش می باشد.

فرهنگ پر رونق شراب و سنت آبجو سازی

شراب در 13 منطقه از آلمان که شامل ویژگی های منحصر به فرد و متمایز هستند تولید می شود. این کشور حدود 103000 هکتار زیر کشت انگور و بیش از 15000 تولید کننده دارد که در مقایسه با سایر کشورهای تولید کننده شراب، آن را به یک تولید کننده میان رده تبدیل می کند. حدود 10 درصد از کل منطقه تولید شراب آلمان به تولید شراب ارگانیک اختصاص دارد. سه منطقه بزرگ تولید شراب شامل راینهسن[3]، فلز[4] و بدن[5] می‏باشد. در آلمان بیش از 100 گونه مختلف انگور کشت می شود که حدود 20 نوع آن در بازار شراب بیشتر استفاده می‏شود. شراب سفید 68 درصد و شراب قرمز 32 درصد از تولید شراب آلمان را تشکیل می دهد. در سال 2021، کمیسیون آلمان در یونسکو فرهنگ شراب آلمان را در "میراث فرهنگی ناملموس" این کشور گنجاند.آلمان سرزمینی است که سنت آبجوسازی در آن صد ها سال قدمت دارد و آبجو سازی های کوچک خانگی تا به امروز در آن فعال هستند. بین 5 تا 6 هزار نوع آبجو در آلمان تولید می شود. با اینکه مصرف آبجو در حال کاهش است ولی در سال های اخیر آبجوهای دستی مخاطبیت خاص خود را پیدا کرده است. این آبجوها توسط کارخانه‌های آبجوسازی کوچک و مستقل تولید می‌شوند و به ترکیباتی از طعم های جدید تمرکز دارند.

زندگی شهر نشینی

شهرهای بزرگ آلمان همیشه در رتبه بندی کیفیت زندگی، خوب عمل می کنند. درخواست زندگی در مناطق شهری آلمان هر روز در حال افزایش است. شهرهای آلمان اغلب به خاطر موقعیت های شغلی خوب، استاندارد های بهداشتی، نرخ پایین جرم و جنایت ، طیف وسیعی از امکانات تفریحی و فرهنگی و امکانات خوب در زمینه حمل ‌و نقل مشهور هستند. در سال 2022 مجله بریتانیایی اکونومیست رتبه بندی خود را از کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ در سراسر جهان منتشر کرد. سه شهر آلمان در بین 25 شهر برتر قرار گرفتند که به ترتیب:

فرانکفورت (هفتم) - هامبورگ (شانزدهم) - دوسلدورف (بیست و دوم)

در آلمان 80 شهر با جمعیت بیش از 100.000 نفر و 618 شهر با جمعیت بین 20000 تا 99999 نفر وجود دارد. حدود سه چهارم جمعیت به طور کلی در شهرهای بزرگ و کوچک زندگی می کنند. با این حال، کارشناسان در مورد اینکه آیا روند شهر نشینی قوت یافته است یا به طور موقت توسط همه گیری کووید-19 کند شده است اختلاف نظر دارند. با توجه به بسیاری از روش‌های انعطاف‌پذیر امروزی در زمینه کسب و کار مانند مشاغل از راه دور یا کار از خانه، ممکن است برای بسیاری از افراد زندگی نزدیک به محل کارشان از اولویت کمتری برخوردار باشد.

زندگی در آلمان

بازار مسکن

تقاضا برای مسکن در مناطق شهری منجر به افزایش شدید اجاره بها برای مستاجرانی شده است که قراردادهای جدید را شروع می کنند و همچنین افزایش قابل توجهی در قیمت ملک داشته است. آلمان در رتبه بندی مالکیت خانه بین 38 کشور سازمان همکاری اقتصادی و توسعه[6] رتبه ماقبل آخر را دارد و در این کشور 47 درصد از خانوارها، صاحب خانه های خود هستند. در مقابل، اکثریت خانه های خود را اجاره می کنند. آلمانی ها به طور متوسط 27 درصد از درآمد خود را صرف هزینه های مسکن می کنند. در این راستا دولت فدرال جهت کنترل سقف اجاره بها در مناطقی که بازار مسکن دارای نوسان های بالایی است، بخش هایی را مشخص کرده اند که سقف تمدید اجاره، بیش از 10 درصد افزایش نخواهد داشت.

به منظور رفع این نیاز تقاضای مسکن، دولت فدرال در نظر دارد سالانه 400.000 خانه جدید بسازد که 100.000 خانه با بودجه دولتی تامین می شود. همچنین قصد دارد تا سال 2026 مبلغ 14.5 میلیارد یورو برای ساخت مسکن اجتماعی[7] هزینه کند.

ورزش

آلمان یک کشور ورزش دوست می باشد و در مسابقات بین المللی موفقیت های متعددی کسب کرده است. آلمان در بازی‌های المپیک 2022 با کسب بیش از 1800 مدال، پس از ایالات متحده آمریکا در مقام دوم جهانی قرار گرفت. نزدیک به 27 میلیون آلمانی در حدود 90000 باشگاه ورزشی این کشور فعالیت می کنند. این باشگاه‌ها علاوه بر فعالیت‌های ورزشی‌، نقش مهمی در ترویج مشارکت و اجتماعی شدن، به‌ویژه در زمینه‌های کار و ادغام جوانان دارند. تقریباً همه باشگاه‌ ها افرادی با پیشینه مهاجر در تیم‌های خود دارند.

برنامه "ادغام از طریق ورزش" به طور مشترک توسط کنفدراسیون ورزش های المپیک آلمان[8] و اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان انجام می شود. این برنامه توانسته است چشم انداز ورزشی غنی برای ورزشکاران مهاجر به آلمان ایجاد کند.

کار داوطلبانه با پناهندگان

دولت فدرال با اتحادیه فوتبال آلمان[9] در زمینه یکپارچه سازی و ادغام در راستای حمایت از پناهندگان، برای انجام پروژه های مختلف همکاری می کند. از سال 2015، این پروژه ها به بیش از 3700 باشگاه برای کار داوطلبانه با پناهندگان حمایت مالی کرده است. بوندسلیگا چراغ درخشان ورزش آلمان است و فوتبال آلمان، یکی از بهترین لیگ های ورزشی جهان به حساب می آید. در کنار فوتبال، ورزش های محبوب در آلمان شامل ژیمناستیک، دو و میدانی و هندبال است.بنیاد کمک به ورزش آلمان[10] با حمایت از حدود 4000 ورزشکار در سال، نقش مهمی در موفقیت های ورزشی این کشور ایفا کرده است. یکی دیگر از زمینه های اصلی کار آن، مربوط به حمایت و تامین مالی ورزشکاران دارای معلولیت است.

اتحاد ملت ها از طریق ورزش

سازمان های ورزشی آلمان برای کمک به توسعه ورزش در چندین کشور اقداماتی را با مشارکت وزارت خارجه فدرال انجام داده است. از اوایل دهه 1960 بیش از 1500 پروژه کوتاه مدت و بلند مدت در بیش از 130 کشور ارائه شده است.

مقصد محبوب برای گردشگران

آلمانی ها نه تنها به سفر خارج از کشور، بلکه علاقه زیادی به سفر های داخلی دارند. سال‌هاست که کوه‌های آلپ، سواحل، دریاچه‌های شمال آلمان، مناظر طبیعی، دره‌های و رودخانه ها در صدر فهرست جاذبه های گردشگری این کشور قرار دارند. آلمانی‌ها علاقه زیادی به مناظر متنوع، فرصت‌هایی برای گشت و گذار، ورزش یا استراحت و آرامش دارند و این جاذبه ها را با گردشگران خارج از کشور به اشتراک گذاشته‌اند. محبوبیت آلمان به عنوان یک مقصد توریستی بلافاصله پس از اتحاد مجدد در سال 1990 شروع به افزایش کرد و تا زمان همه‌گیری کووید-19 بدون وقفه ادامه یافت و در این مدت بازدیدکنندگان خارجی حدود 88٪ افزایش یافتند. در سال 2021 تعداد مسافرت های گردشگری انجام شده به 310.3 میلیون رسید که 31 میلیون آن توسط بازدیدکنندگان خارجی بوده است. بیشتر بازدیدکنندگان بین المللی اروپایی هستند و عمدتاً از هلند، سوئیس، لهستان و اتریش می‏آیند.نمایشگاه ها و کنفرانس های بین المللی افراد زیادی را به آلمان جذب می کند. قبل از شروع همه‌گیری، آلمان کشور پیشرو اروپا در زمینه کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های تجاری بوده است و حدود 253000 غرفه‌دار بین‌المللی در نمایشگاه‌های تجاری آن حضور داشتند. از این لحاظ، این کشور پس از ایالات متحده در رتبه‌بندی جهانی مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

گنجینه های فرهنگی

یکی از بزرگترین جاذبه های توریستی آلمان، ساختمان های مشهوری مانند دروازه براندنبورگ، قلعه نوی شوان شتاین و کلیسای جامع کلن است. همچنین بسیاری از مکان‌های میراث جهانی یونسکو در آلمان، مانند کاخ سانسوچی در پوتسدام، کلیسای جامع ناومبورگ و شهر تاریخی وایمار، به همان اندازه محبوب هستند. این ظرفیت ها باعث شده است که آلمان به یکی از مقاصد گردشگران برای گذراندن تعطیلات تبدیل شود.

جذابیت برای دوستداران محیط زیست و گردشگری سلامت

گردشگری سلامت یکی از موضوعات مهم در جذب توریست به آلمان می باشد. این کشور ظرفیت های ویژه ای مانند: چشمه های آب گرم طبیعی امسر[11]، ویریشوفن[12]و اوینهاوزن[13] دارد که دارای مناظر آرامش‌ بخش و استراحتگاه‏ هایی با معماری قرن نوزدهم می باشد. آلمان بیش از 350 استراحتگاه آبگرم دارد که توسط انجمن آبگرم آلمان[14] به رسمیت شناخته شده است. کیفیت خدمات پزشکی و کلینیک های توانبخشی نیز یکی از عواملی است که بازدیدکنندگان زیادی را به آلمان جذب می کند.تقاضا برای اکوتوریسم (طبیعت گردی) نیز در آلمان رو به افزایش است. طبق یک مطالعه در سال 2021، سه چهارم مسافران آلمانی طبیعت گردی را مهم می دانند. ارائه دهندگان خدمات مسافرتی در آلمان، از استانداردهای الزام آور محیطی و اجتماعی در برند سازی خود مانند استفاده بهینه از منابع طبیعی همچون آب، حمل و نقل سازگار با محیط زیست، کاهش ضایعات و ... استفاده می کنند.گذراندن وقت در محیط های طبیعی غنی و متنوع آلمان برای مسافران بسیار لذت بخش است. از این جاذبه های طبیعی می توان به 103 پارک حفاظت شده و همچنین 16 زیست کره که از ذخایر ثبت شده در یونسکو می‏باشد اشاره نمود.همه باید بتوانند به راحتی در آلمان رفت و آمد کنند. برای این منظور، تدابیری اندیشیده شده است که افراد دارای معلولیت می توانند بدون محدودیت در این کشور سفر کنند.

گردشگری - آمار و ارقام

زندگی در آلمان

زندگی در آلمان

منبع:

https://www.tatsachen-ueber-deutschland.de


[1]  افرادی که نه تنها گیاهخوار هستند بلکه هیچ یک از محصولات حیوانی  مانند گوشت، شیر، تخم مرغ و ... را مصرف نمی کنند.

[2]  یکی از سیستم های معتبر و بین المللی رتبه بندی رستوران ها

[3] Rheinhessen

[4] Pfalz

[5] Baden

[6] OECD

[7]  مسکن هایی که برای افراد کم درآمد یا با نیاز های خاص توسط سازمان های دولتی یا سازمان های غیر انتفاعی ساخته می شود.

[8] DOSB

[9] DFB

[10] Stiftung Deutsche Sporthilfe

[11] Emser Therme

[12] Bad Wörishofen

[13] Bad Oeynhausen

[14] Deutscher Heilbäderverband

کد خبر 16807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =